Pod koniec października ogłoszone zostały oficjalne wyniki kolejnej odsłony jednego z największych testów nart na całym świecie – World Ski Test 2015/16.
Począwszy od 2002 roku, kiedy to odbył się pierwszy plebiscyt z tej serii, regularnie pod koniec sezonu narciarskiego wybrane austriackie stoki stają się poligonem doświadczalnym, na którym dziesiątki najznakomitszych narciarzy z całego świata (w tym mistrzowie olimpijscy i świata) poddaje ciężkim próbom jeszcze ciepłe, ledwo wypuszczone z fabryki, najnowsze modele nart, które w sklepach pojawią się dopiero kilka miesięcy później – w sam raz przed kolejnym sezonem białego szaleństwa. Wyniki testu, publikowane na najbardziej poczytnych portalach narciarskich całego świata, trafiają obecnie do niemal 50 milionów planujących nabycie nart odbiorców, którzy, często głównie na ich podstawie, podejmują konkretne decyzje zakupowe. Co czyni World Ski Test tak popularnym, a jego wyniki wiarygodnymi? Kilka czynników.
Impreza odbywa się na najlepszych, skrupulatnie wybranych austriackich stokach – tegoroczna edycja, wzorem roku 2012, zorganizowana została w popularnym regionie SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental. Do testów zaprasza się bardzo zróżnicowane grono narciarzy – są aktywni i emerytowani zawodnicy, dziennikarze, działacze narciarscy, a także zwykli amatorzy, wyłonieni np. w drodze konkursów czy losowań w poszczególnych krajach. Podczas testów narty owinięte są szczelnie czarną folią – tester nie może się więc sugerować emocjami związanymi z konkretną marką – skupią się wyłącznie na odczuciach płynących z użytkowania przydzielonej mu pary nart. Po zakończonej jeździe ocenia, w skali od 1 do 10, zachowanie danej pary w kilku kategoriach: krótki skręt, długi skręt, trzymanie krawędzi, stabilność i łatwość prowadzenia oraz wrażenia ogólne. Punkty przyznane przez poszczególnych użytkowników sumuje się, a następnie, po wyciągnięciu średniej, uwzględnia w końcowym zestawieniu. Testowane narty podzielone są na grupy ze względu na przeznaczenie, każda w wersji męskiej i kobiecej: Race, High Performance, All Mountain, Twin Tip i Open Space. Poniżej lista najciekawszych modeli uhonorowanych w kategorii Race SL Mężczyźni:
VOLKL RACETIGER SPEEDWALL SL UVO – 42.3 pkt
1 miejsce w kategorii Race SL MEN
Flagowy model Volkl dla najbardziej doświadczonych narciarzy. Nafaszerowany nowoczesnymi technologiami: Tip Rocker (podniesiony dziób narty) i ślizg P-Tex 4500 zapewniają łatwe skręty i niesamowite osiągi. System UVO zapobiega nadmiernym drganiom nart podczas jazdy, zapewniając ich stały kontakt ze stokiem. Boki nart wykonane w technologii Speedwall 2.0, czyli z zastosowaniem tego samego materiału, którego użyto do budowy ślizgu, umożliwiają osiąganie dużych prędkości podczas jazdy na krawędziach.
Testowane narty |
Ocena |
Punkty |
Długość: 165 cm |
Promień: 12.7 m |
Doskonałe |
42.3 |
Taliowanie: 123-68-104 |
Długi skręt |
8.4 |
|
Krótki skręt |
8.7 |
|
Trzymanie krawędzi |
8.7 |
|
Stabilność |
8.6 |
|
Łatwość prowadzenia |
7.9 |
|
Atomic Redster Doubledeck 3.0 SL – 40.9 pkt
2 miejsce w kategorii Race SL MEN
Typowo Race'owe narty dla miłośników wysokich prędkości. Profil Race Rocker, dzięki lekko uniesionym dziobom i wyraźnemu camberowi zapewnia świetną przyczepność i zapobiega przypadkowemu łapaniu krawędzi podczas jazdy po twardym podłożu. Tłumienie drgań zapewnia system Doubledeck 3.0, oferując dodatkowo zabójcze przyśpieszenie i intuicyjną inicjację skrętu. Całości dopełnia rewolucyjny system RAMP, który w każdej sekundzie jazdy dba o właściwą pozycję narciarza względem nart dla jeszcze większej kontroli nad deskami. Gwarancja niesamowitych wrażeń na stoku!
Testowane narty |
Ocena |
Punkty |
Długość: 165 cm |
Promień: 10 m - 11 m - 12 m |
Doskonałe |
40.9 |
Taliowanie: 125.5 - 69 - 111 |
Długi skręt |
8.3 |
|
Krótki skręt |
8.3 |
|
Trzymanie krawędzi |
8.2 |
|
Stabilność |
8.3 |
|
Łatwość prowadzenia |
7.8 |
|
Salomon X-Race + Race PLATE XX – 39.8 pkt
3 miejsce w kategorii Race SL MEN
Narta stworzona do niezwykle dynamicznej jazdy. Specjalny rocker typu Carve zapewnia pewne prowadzenie w zakrętach i stabilne zachowanie przy najwyższych nawet prędkościach, w czym pomaga dodatkowo laminowany rdzeń wykonany z dwóch rodzajów drewna. Tłumienie drgań bierze na siebie technologia Powerline Titanium, dostosowując zachowanie narty do aktualnych warunków terenowych. Narta świetnie prowadzi się w zakrętach dzięki ściankom bocznym typu Active Contact, a tytanowe wstawki czynią ją niezwykle trwałą i odporną na uszkodzenia.
Testowane narty |
Ocena |
Punkty |
Długość: 165 cm |
Promień: 13 m |
Bardzo dobre |
39.8 |
Taliowanie: 120.2 - 70 - 104 |
Długi skręt |
8.1 |
|
Krótki skręt |
7.8 |
|
Trzymanie krawędzi |
8.2 |
|
Stabilność |
8.2 |
|
Łatwość prowadzenia |
7.5 |
|
Pierwsza trójka nart wyróżnionych w tej najbardziej widowiskowej kategorii to produkty z absolutnie najwyższej półki, efekt wieloletniej pracy najlepszych inżynierów w branży. Na dalszych miejscach znajdziemy wiele ciekawych pozycji. Oto najciekawsze z nich:
Fischer RC4 World Cup SC Racetrack – 39.8 pkt
4 miejsce w kategorii Race SL MEN
Seria Wold Cup w kolekcji Fischer od lat kojarzona jest z najwyższą jakością i możliwościami. Produkowane w tych samych fabrykach, w których powstają deski dla zawodowców. Skierowane są do najbardziej doświadczonych narciarzy, świetnie radzących sobie w ciasnych, carvingowych skrętach – wszystko dzięki poszerzanym dziobom i bardzo wąskiej talii – znakom rozpoznawczym omawianej serii. Niezbędne w tej kategorii tłumienie drgań zapewnia sprawdzony system Sandwich Sidewall, wspomagany przez Air Carbon, czyli płaty włókna węglowego wewnątrz nart na całej ich długości dla jeszcze większej elastyczności, a co za tym idzie skuteczności narty na przygotowanym stoku.
Testowane narty |
Ocena |
Punkty |
Długość: 165 cm |
Promień: 13 m |
Bardzo dobre |
38.7 |
Taliowanie: 122 - 68 - 103 |
Długi skręt |
7.8 |
|
Krótki skręt |
7.8 |
|
Trzymanie krawędzi |
7.6 |
|
Stabilność |
7.9 |
|
Łatwość prowadzenia |
7.6 |
|
Rossignol Hero Elite ST Ti – 37.2 pkt
7 miejsce w kategorii Race SL MEN
Jeden z szybszych modeli z ofercie francuskiego producenta. Hero Elite świetnie sprawdzi się przy dużych prędkościach osiąganych na bardzo twardym podłożu. Wzorem konkurencji – niski rocker na dziobach i wysoki camber na pozostałej długości ułatwiają kontrolowanie nart w ciasnych zakrętach. Za bezproblemową inicjację skrętu odpowiada system Prop Tech, czyli rozcięta wzdłużnie warstwa titanalu na dziobach. Rozwiązanie to nie powoduje strat w osiągach, a świetnie działa także na oblodzonych stokach. Dopracowany rdzeń, składający się z mieszanki drewna, metali i włókna szklanego (Minicap Sandwich) zapewnia właściwą sprężystość nart.
Testowane narty |
Ocena |
Punkty |
Długość: 167 cm |
Promień: 13 m |
Bardzo dobre |
37.2 |
Taliowanie: 122 - 68 - 104 |
Długi skręt |
7.7 |
|
Krótki skręt |
7.1 |
|
Trzymanie krawędzi |
7.5 |
|
Stabilność |
7.4 |
|
Łatwość prowadzenia |
7.4 |
|
10 miejsce w kategorii Race SL MEN
W odróżnieniu od konkurentów Blizzard w modelu SRC zdecydował się na zastosowanie pełnego cambera, który w tym przypadku, wspierany innymi technologiami, sprawdza się znakomicie, zapewniając kontrolę nad nartą przy najwyższych prędkościach. Konstrukcja typu Sandwich (drewno + metal) w połączeniu z cenionym, olejowym system tłumienia drgań Suspension zapewnia należyty, równomierny docisk nart do podłoża w każdej fazie jazdy, a szczególnie podczas ciasnych skrętów – maksymalnie wydajny carving. Narta chroniona jest przed uszkodzeniami rozbudowanym systemem Dura Tec – osłony dziobów i piętek oraz grubsza powłoka ochronna na górnej powierzchni nart zapewnią wieloletnią, bezproblemową eksploatację przy zachowaniu wszelkich walorów estetycznych.
Testowane narty |
Ocena |
Punkty |
Długość: 165 cm |
Promień: 13 m |
Bardzo dobre |
36.0 |
Taliowanie: 121 - 70 - 106 |
Długi skręt |
7.2 |
|
Krótki skręt |
7.3 |
|
Trzymanie krawędzi |
7.1 |
|
Stabilność |
7.2 |
|
Łatwość prowadzenia |
7.2 |
|
Zwolennicy szybkiej, dynamicznej jazdy mają więc w tym sezonie w czym wybierać. W przypadku wątpliwości przy dokonywaniu wyboru warto zdać się na doświadczenie obsługi profesjonalnego sklepu narciarskiego – najlepsi pracownicy biorą udział w podobnych do opisanego testach i będą mogli skutecznie dopasować konkretny model nart do wymagań i oczekiwań klienta.
Ranking porównawczy nart - 10 najlepszych:
|
Narty |
DS |
KS |
TK |
ST |
ŁP |
Nota |
Ocena końcowa |
1 |
Völkl Racetiger Speedwall SL UVO |
8.4 |
8.7 |
8.7 |
8.6 |
7.9 |
42.3 |
Doskonałe |
2 |
Atomic Redster Doubledeck 3.0 SL |
8.3 |
8.3 |
8.2 |
8.3 |
7.8 |
40.9 |
Doskonałe |
3 |
Salomon X-RACE + RACE PLATE XX |
8.1 |
7.8 |
8.2 |
8.2 |
7.5 |
39.8 |
Bardzo dobre |
4 |
Fischer RC4 Worldcup SC |
7.8 |
7.8 |
7.6 |
7.9 |
7.6 |
38.7 |
Bardzo dobre |
5 |
Dynastar Omeglass Pro Ti R21 Racing |
7.7 |
7.5 |
7.9 |
7.8 |
7.7 |
38.6 |
Bardzo dobre |
6 |
Stöckli Laser SL |
7.8 |
7.4 |
7.6 |
7.4 |
7.5 |
37.6 |
Bardzo dobre |
7 |
Rossignol Hero Elite ST Ti |
7.7 |
7.1 |
7.5 |
7.4 |
7.4 |
37.2 |
Bardzo dobre |
8 |
Nordica Dobermann SLR EVO |
7.2 |
7.5 |
7.5 |
7.3 |
7.2 |
36.7 |
Bardzo dobre |
9 |
Elan SLX Fusion |
7.3 |
7.5 |
7.2 |
7.3 |
7.2 |
36.5 |
Bardzo dobre |
10 |
Blizzard SRC |
7.2 |
7.3 |
7.1 |
7.2 |
7.2 |
36.0 |
Bardzo dobre |
Legenda:
DS - długi skręt
KS - krótki skręt
TK - trzymanie krawędzi
ST - stabilność
ŁP - łatwość prowadzenia