Kamera Go Pro i co dalej ?
Poradnik 18.07.2014 zaktualizowano 30.11.2020

Kamera Go Pro i co dalej ?

Czas czytania: 4 minuty
Liczba wyświetleń: 1030

Kamera Go Pro słynie z niesamowitych możliwości tworzenia filmów w najbardziej ekstremalnych warunkach.

Imponujące możliwości Go Pro można wykorzystać na wiele sposobów, ale fundamentem każdego dobrego materiału powinna być spójna, przemyślana kompozycja. Dobrze zbudowany kadr, aranżacja zbliżeń, ciągłość akcji czy dopasowanie ustawień adekwatnych do przeznaczenia danego materiału to elementy, których nie warto ignorować, nawet gdy sięgamy po tak wszechstronne narzędzie jak Go Pro. Jak operować kamerą, by osiągnąć ciekawy rezultat?

Narciarstwo filmowane kamerą Go Pro

Człowiek z kamerą

Zakładając, że film ma dokumentować wyczyny na stoku - zacznijmy od tego jak powinno się nagrywać ludzi. Filmując daną postać, ważne jest, by zdawać sobie sprawę z różnic między sportowymi kamerami akcji, a urządzeniami do bardziej tradycyjnego filmowania. Większość mini kamer używa techniki ultraszerokopasmowej, lub efektu rybiego oka, który daje szerokie pole widzenia i możliwość przechwycenia więcej przestrzeni przed obiektywem. Często wybierane przez użytkowników rozwiązanie - założenie kamery na głowę pozwala uzyskać niesamowitą dynamikę i więcej akcji.

BUTELKA CAMELBAK EDDY+ KIDS INSULATED ADVENTURE MAP BIAŁY

BUTELKA CAMELBAK EDDY+ KIDS INSULATED ADVENTURE MAP BIAŁY

85 PLN
ŚRODEK CZYSZCZĄCY I IMPREGNUJĄCY NIKWAX DOWN WASH DIRECT 300 ML

ŚRODEK CZYSZCZĄCY I IMPREGNUJĄCY NIKWAX DOWN WASH DIRECT 300 ML

37 PLN
TOREBKA RIP CURL TROPIC TRIBE SHOPPER GRANATOWY

TOREBKA RIP CURL TROPIC TRIBE SHOPPER GRANATOWY

199 PLN 95 PLN
PODKŁADKA ANTYPOŚLIZGOWA CRAB GRAB MEGA CLAWS RÓŻOWY

PODKŁADKA ANTYPOŚLIZGOWA CRAB GRAB MEGA CLAWS RÓŻOWY

75 PLN 69 PLN
PODKŁADKA ANTYPOŚLIZGOWA CRAB GRAB CRAB TRAP ZIELONY

PODKŁADKA ANTYPOŚLIZGOWA CRAB GRAB CRAB TRAP ZIELONY

89 PLN
GOPRO OSŁONA NA OBIEKTYW 3CAPS + DOORSHERO3

GOPRO OSŁONA NA OBIEKTYW 3CAPS + DOORS HERO3

79 PLN 29 PLN
OPASKA SPORTOWA TOMTOM TOUCH CARDIO CZARNY

OPASKA SPORTOWA TOMTOM TOUCH CARDIO CZARNY

699 PLN 139 PLN
PLECAK QUIKSILVER EVERYDAY POSTER CZARNY

PLECAK QUIKSILVER EVERYDAY POSTER CZARNY

189 PLN 115 PLN
PIÓRNIK DAKINE SCHOOL CASE CRESCENT FLORAL SZARY

PIÓRNIK DAKINE SCHOOL CASE CRESCENT FLORAL SZARY

70 PLN 49 PLN
WKŁADKI SIDAS WINTER 3D PERFORMANCE CZERWONY

WKŁADKI SIDAS WINTER 3D PERFORMANCE CZERWONY

179 PLN
KUBEK TERMICZNY HYDRO FLASK 12 OZ COFFEE MUG CZARNY

KUBEK TERMICZNY HYDRO FLASK 12 OZ COFFEE MUG CZARNY

139 PLN
PLECAK DC BACKSIDER 18.5L SZARY

PLECAK DC BACKSIDER 18.5L SZARY

169 PLN 129 PLN

Mankamentem tego sposobu filmowania, jest jednak to, że kamera powiększa rzeczy znajdujące się w pobliżu i pozwala, by tło w nienaturalny sposób ulegało zmniejszeniu. Dlatego, by nie stracić tego co dzieje się w głębi obrazu - najlepiej filmować swojego przyjaciela z bliska. Optymalnym rozwiązaniem jest ustawienie kamery kilka metrów od rozgrywającej się akcji. W uzyskaniu lepszego efektu pomocne może być także zamocowanie kamery na specjalnym wysięgniku. Podczas nagrywania postaci w ruchu przydatne będą też inne narzędzia umożliwiające stabilizację obrazu. Urządzenia, które idealnie ustawiają kamerę Go Pro w pionie i poziomie, pochłaniają drgania, dają możliwość wykonywania wysokiej jakości zrównoważonych ujęć. Szczególnie użyteczne są w momentach, kiedy drżą nam ręce, lub podczas tłumnych, emocjonujących zawodów w czasie próby uchwycenia w kadrze szalejącego snowboardera.

Go Pro na snowboardzie

W świetle i w kadrze

Ile razy wracaliście do domu, sprawdzaliście materiał, po czym okazywało się, że zarówno głowa jak i deska bohatera naszego filmu nie mieściły się w kadrze? Często dzieje się tak, kiedy filmujesz ridera jadąc z nim w tym samym czasie. Efekt ten często jest rezultatem jazdy na desce i nagrywania obrazu w tym samym czasie. Żeby uniknąć tego błędu jest jedna bardzo prosta rada – wystarczy skupić wzrok na kroczu osoby filmowanej. Brzmi dziwnie, a jednak ten sposób się sprawdza, ponieważ gdy kierujesz obiektyw na daną osobę, ostrość fokusuje się mniej więcej na środku postaci i twarze wychodzą dość nieostre. Kompromisem jest więc ustawienie odrobinę dłuższego czasu naświetlania i obniżenie nieco kamery. Istotny jest też kąt ustawienia deski - jak wybrana przez ridera pozycja i ustawienie do danego tricku będzie wyglądało na ekranie. Warto to przemyśleć, by zamiast twarzy w kadrze nie oglądać pleców naszego bohatera.

Kolejną rzeczą wartą uwagi jest oświetlenie. Przy słabym świetle, w warunkach mgły, postacie które chcemy sfilmować mogą się zgubić. Z drugiej strony ciężko kierować kamerę bezpośrednio na słońce – powoduje to różne efekty uboczne w postaci pionowych fioletowych linii na ekranie i niezamierzonego efektu flary podczas filmowania, dlatego przez cały czas nagrywania musimy mieć na uwadze to, gdzie aktualnie znajduje się słońce.

Narty z Go Pro

Ale to nie był film...

Nie zawsze naszym zamierzeniem jest zrobienie pełnoekranowego filmu, a tylko krótkiego filmiku, który będziemy wyświetlać na ekranie naszego komputera. Jeśli chodzi o rozmiar i ilość klatek na sekundę, najlepiej zredukować je do minimum. Dlaczego? Podczas edycji zdjęć przekonacie się jak wiele czasu można zaoszczędzić, gdy przeanalizujecie ile zdjęć można wykonać z tymi samymi ustawieniami. Liczba klatek na sekundę powinna odpowiadać charakterowi kręconego materiału. Systemowe ustawienia – 1080 i 24 k/s można zmniejszyć do 720 i 60 k/s - to wystarczająca rozdzielczość dla większości komputerów, która nie spowoduje wielkiej różnicy na ekranie telewizora, a pomoże zaoszczędzić całą masę pamięci.

PLECAK DAKINE URBN MISSION 18L GREYSCALE SZARY

PLECAK DAKINE URBN MISSION 18L GREYSCALE SZARY

200 PLN 149 PLN
SŁUCHAWKI BOOMPODS SPORTPODS VISION ZIELONY|CZARNY

SŁUCHAWKI BOOMPODS SPORTPODS VISION ZIELONY|CZARNY

259 PLN 99 PLN
SŁUCHAWKI BOOMPODS SPORTPODS 2 ZIELONY|NIEBIESKI

SŁUCHAWKI BOOMPODS SPORTPODS 2 ZIELONY|NIEBIESKI

219 PLN 89 PLN
OGRZEWACZ THERM-IC POCKET WARMER

OGRZEWACZ THERM-IC POCKET WARMER

9 PLN
BUTELKA CAMELBAK EDDY+ KIDS INSULATED SCUBA SHARKS NIEBIESKI|ZIELONY

BUTELKA CAMELBAK EDDY+ KIDS INSULATED SCUBA SHARKS NIEBIESKI|ZIELONY

85 PLN
PLECAK DAKINE 365 PACK DLX 27L FLASH REFLECTIVE CZARNY

PLECAK DAKINE 365 PACK DLX 27L FLASH REFLECTIVE CZARNY

350 PLN
OKULARY BLIZ VISION PINK|BROWN W PINK MULTI

OKULARY BLIZ VISION PINK|BROWN W PINK MULTI

439 PLN
OKULARY RUDY PROJECT CUTLINE BAHRAIN VICTORIOUS FIRE RED|MULTILASER ICE

OKULARY RUDY PROJECT CUTLINE BAHRAIN VICTORIOUS FIRE RED|MULTILASER ICE

899 PLN
PODKŁADKA ANTYPOŚLIZGOWA DAKINE DK DOTS STOMP

PODKŁADKA ANTYPOŚLIZGOWA DAKINE DK DOTS STOMP

49 PLN
OKULARY RUDY PROJECT DEFENDER PYOMBO MATTE|AZUR |MULTILASER BLUE

OKULARY RUDY PROJECT DEFENDER PYOMBO MATTE|AZUR |MULTILASER BLUE

839 PLN
PLECAK QUIKSILVER SCHOOLIE CZARNY|NIEBIESKI|BIAŁY

PLECAK QUIKSILVER SCHOOLIE CZARNY|NIEBIESKI|BIAŁY

219 PLN 135 PLN
PLECAK DAKINE 365 PACK 21L ELEPHANT ZIELONY|SZARY

PLECAK DAKINE 365 PACK 21L ELEPHANT ZIELONY|SZARY

180 PLN

Stworzona przez Nicka Woodmana kamera daje nieograniczone możliwości, a jednak przy ogromnej liczbie powstających filmów, nie jest łatwo o świeży, oryginalny pomysł. Oferowany szereg różnych ustawień umożliwia karkołomne efekty, co nie znaczy, że wykorzystanie ich wszystkich w jednym filmie gwarantuje sukces. Proponujemy Wam więc zastanowić się, co sami chcielibyście obejrzeć w takim materiale. Przy tak ogromnej ilości dostępnych środków łatwiej wyjść od ustalonego scenariusza i sukcesywnie go rozbudowywać. Przy kręceniu filmu podczas jazdy na stoku warto urozmaicać widoki z kamery Go Pro umiejscowionej na głowie ujęciami z narty, czy wspomnianego statywu oraz wzbogacać materiał zdjęciami pokazującymi różnorodność stylów. Zaplanowane akcje pomagają też w utrzymaniu czasu nagrywania, dzięki czemu łatwiej zaoszczędzić miejsce na karcie pamięci oraz zyskać na czasie i mocy komputera podczas edycji materiału. Nie mówcie więc, że wszystko już widzieliście, ale sami spróbujcie nakręcić swój własny, autorski materiał, poczuć niesamowitą frajdę podczas tworzenia i cieszyć się rezultatem, kiedy będziecie potrzebować zasilenia energią. Go Pro, filmować nie umierać!

Ocena

5.0 (głosów: 1)

Podziel się

Przeczytaj także

˄

Ta strona używa cookie. Dowiedz się więcej o celu używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Nagłówek

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane.

zamknij